link do bip

 

…rok 1967, Kalifornia, szkoła, nauczyciel przeprowadza w klasie eksperyment, który udaje się ale w pewnym momencie wymyka się spod kontroli …

Uczniowie z klas: 1ea, 2ha, 2ka, 3ha i 4ea w dniu 20 marca br. obejrzeli spektakl w Teatrze V6 w Łodzi pt. Fala czyli The wave.

The wave to tytuł znanej powieści amerykańskiego autora Mortona Rhue. Rzadko  zdarza się możliwość uczestniczenia w przedstawieniu w wykonaniu amerykańskiego teatru - An American Drama Group Europe.

 

Nauczyciele języka angielskiego ogólnego i języka angielskiego zawodowego

 


 

Wycieczka klasy 1 ka - 17 marca 2015 r.

 

17 marca br., przy pięknej pogodzie uczestniczyliśmy w wycieczce do Częstochowy.

Wyruszyliśmy z dworca PKP Łódź Kaliska i na miejsce dotarliśmy po trzech godzinach podróży. Czas umilały nam śpiewy, gry w karty oraz zagadki geograficzno-historyczne. Z dworca udaliśmy się do muzeum kolei warszawsko-wiedeńskiej, najstarszej na ziemiach polskich linii kolejowych. Łączyła ona Warszawę z ówczesnym stykiem granic zaboru rosyjskiego, pruskiego i austriackiego. Zaczęto ją budować w roku 1840.

W Parku im. Stanisława Staszica zwiedziliśmy podziemne korytarze Muzeum Rud Żelaza, w którym udostępnione są chodniki w obudowie drewnianej i stalowej, komora pomp oraz fragment ściany eksploatacyjnej wraz ze stanowiskami pracujących górników. Jednak najbardziej zainteresowały nas prezentowane lokomotywy, tabor górniczy i ładowarki stanowiące transport poziomy w kopalni. W drodze na Jasną Górę zatrzymaliśmy się przy granitowym zegarze słonecznym. Pogoda umożliwiła nam określenie czasu miejscowego. Ostatnim naszym celem było uczestniczenie w rekolekcjach oraz zwiedzanie Klasztoru Paulinów, kaplicy cudownego obrazu Czarnej Madonny oraz jasnogórskich wałów.

Zmęczeni, pełni wrażeń powróciliśmy do domu około godziny 21.

 

Uczniowie klasy I ka

 

 


 

W dniu 24 lutego br. profesjonalny fotograf uwiecznił nas na zdjęciach klasowych. Było to bardzo miłe przeżycie, ale wymagało również długich godzin przygotowań, np. przygotowanie harmonogramu działania, wizytówek dla klas, plakatu informującego o wydarzeniu.

Klasy, które nie były przekonane do tego pomysłu bądź nie chciały sobie zrobić zdjęcia bez swojego wychowawcy (który akurat wtedy rozchorował się) będą miały okazję to zrobić w przyszłym roku szkolnym. Zamierzamy powtórzyć  nasze działanie. Każda klasa może się zająć zorganizowaniem takiego dnia. W tym roku była to 2hb.

Uczennice: Anna Barszczewska i Marlena Bartczak

 


 

„Uwolnić Chudego... - ciąg dalszy”


Nasza szkoła wzięła udział w projekcie edukacyjnym „Uwolnić Chudego... - ciąg dalszy”, którego celem jest uświadamianie łodzianom, że podczas II wojny światowej istniał obóz koncentracyjny dla polskich dzieci przy ulicy Przemysłowej w Łodzi.


15 stycznia 2015 r. grupa uczniów odbyła marsz i happening na Placu Wolności poświęcony pamięci katowanych małych więźniów obozu. Natomiast 19 stycznia młodzież uczestniczyła w warsztatach i podsumowaniu projektu w Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi. Otrzymaliśmy certyfikat i oficjalną nazwę Przyjaciela Chudego – symbolicznej już postaci z Pomnika Pękniętego Serca.

Monika Klukas

 


 

„Kolejny przystanek: ZSP 5” - warsztaty dla gimnazjalistów

W dniu 13 stycznia 2015 roku uczniowie naszej szkoły przeprowadzili warsztaty dla gimnazjalistów z Publicznego Gimnazjum nr 6 przy ul. Limanowskiego 124a w Łodzi.

Podczas warsztatów prezentowano ofertę edukacyjną ZSP nr 5, w szczególności kształcenie w zawodach: technik ekonomista i technik handlowiec.

W celu zainteresowania kształceniem w tych zawodach uczniowie klas 2hb i 2ea prezentowali typowe stanowiska pracy właściwe dla tych zawodów.

„Ekonomiści” przedstawili scenki symulujące rozmowę kwalifikacyjną. Uczniowie wcielali się w role pracodawcy oraz kandydata ubiegającego się o pracę na stanowiska księgowej oraz kierownika działu handlowego. Zaprezentowali, kolegom z gimnazjum, przebieg rozmowy z przyszłym pracodawcą oraz wskazali prawidłowo sporządzony dokument CV.

„Handlowcy” zaprezentowali istotę pracy sprzedawcy w sklepie. Przygotowali stanowisko pracy sprzedawcy, dobrali różnorodny asortyment towarów i wyeksponowali go zgodnie z zasadami merchandisingu. Przedstawili scenki symulujące sprzedaż towarów, w których pełnili rolę sprzedawcy. Gimnazjaliści uczestniczyli w scenkach w charakterze klientów. Profesjonalna obsługa klientów przez uczennice klasy 2hb, które prezentowały ofertę sklepu i odpowiadały na każde pytanie klienta-gimnazjalisty, zainteresowała naszych gości kształceniem w zawodach sprzedawca i technik handlowiec.

E.Słowińska

B.Bednarski


„Inny język to inna wizja życia” (Federico Fellini)

 

Nauka języków obcych  poszerza horyzonty, zwiększa szanse na własny sukces. Utrwalanie w świadomości  znaczenia znajomości języków obcych, zachęcanie młodzieży do ich nauki poprzez propagowanie różnorodności językowej i kulturowej powinno stać się priorytetem. Przeprowadzona w grudniu korelacyjna lekcja otwarta  z języka angielskiego i niemieckiego była dobrym sposobem na przełamanie szkolnej rutyny, wzmocnienie motywacji do wzbogacania wiedzy i podnoszenia umiejętności językowych ucznia. Integracja międzyprzedmiotowa służyła wiązaniu treści z różnych przedmiotów nauczania. Uczeń  miał możliwość integrowania wiedzy językowej. Wykorzystując atrakcyjną formę pracy na lekcji uczniowie kształtowali umiejętność współpracy i komunikacji w grupach, poszerzali wiedzę  i rozwijali umiejętności w zakresie czterech sprawności językowych. Młodzież mogła wykazać się samodzielnością. Nauka języka jest najbardziej efektywna, kiedy uczeń jest w centrum zainteresowania, zaś nauczyciele odgrywają drugoplanową rolę. Umiejętność komunikowania się z mieszkańcami danego kraju jest głównym celem nauczania języka obcego - „Mówiąc do człowieka w języku, który rozumie, trafiasz do jego głowy. Mówiąc w jego własnym języku, trafiasz do jego serca”.(Nelson Mandela)

Iwona Dybała

Beata Śliwicka

2014-12-16



Zajęcia języka angielskiego


W dniach 15, 16 i 17 grudnia br. po raz kolejny mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez wolontariuszy z fundacji „Dziewczynka z zapałkami”. Naszymi gośćmi byli studenci z Chorwacji. Zajęcia w formie warsztatów odbywały się w języku angielskim. Tym razem uczniowie z klas młodszych:1ha, 1hb (grupa pierwsza), 2ea (grupa pierwsza), 2hb i 2kb starali się pokonać barierę językową w konfrontacji z autentycznym językiem używanym w naturalnych i codziennych sytuacjach. Uczniowie podnieśli swoje kompetencje językowe uczestnicząc w rozmowie na temat:

  • położenia geograficznego,
  • ustroju politycznego,
  • systemu szkolnictwa,
  • elementów historii,
  • demografii, gospodarki, kultury,
  • turystyki, dyscyplin sportowych,
  • najbardziej znanych sportowców.

Wszystkie poruszane tematy dotyczyły Chorwacji.

Uczniowie rozwinęli również kompetencję negocjacyjną i interkulturową; ciekawostką językową dla nas był fakt, że Chorwatka mówiła po angielsku z amerykańskim akcentem, a Chorwat z brytyjskim.

Jedną z klas starszych, która konwersowała z obcokrajowcami była 3ha. Uczniowie uczestniczyli wcześniej w warsztatach i byli bardziej doświadczeni niż ich koledzy z klas młodszych.

 

Nauczyciele języka angielskiego i języka angielskiego zawodowego.

 


 

Zawód handlowca w praktyce

Dnia 11 grudnia 2014 roku grupa uczniów z klasy II ha oraz z klasy I hb wraz z opiekunem Emilią Nurkiewicz zwiedziła magazyn, sklep oraz biura przedsiębiorstwa handlowego Leroy Merlin. W firmie przywitał nas Pan Dyrektor, a prezentacja firmy przedstawiona była przez kierownika logistyki Pana Piotra. Uczniowie mogli zapoznać się z obiegiem dokumentów w firmie, byli w tzw. recepcji, gdzie następuje przyjęcie towaru i jego kontrola, mogliśmy również obejrzeć magazyn firmy oraz jego zaplecze. O wielkości firmy może świadczyć fakt, iż powierzchnia sklepu to 8000 m2, a sklep zatrudnia 136 pracowników. Obecny zapas towarów to kwota prawie 23 milionów zł. Leroy Merlin  posiada już 44 sklepy w Polsce, a w 2015 roku powstaną 3 nowe. Największym konkurentem tego przedsiębiorstwa jest Castorama. Uczniowie dowiedzieli się wiele ciekawostek nie tylko o tej firmie, ale również poznali pracę w sklepie od zaplecza. Mają więc nowe spojrzenie na przyszły zawód handlowca.

Grupa uczniów z klas I hb, II ha

opiekun Emilia Nurkiewicz


 

Tradycji stało się zadość...

Wielu uczniów naszej szkoły włożyło dziś na głowy czapki Św. Mikołaja.  Według tradycji chrześcijańskiej ten Święty był biskupem Miry - krainy znajdującej się na terenie obecnej Turcji. Był on pierwowzorem postaci rozdającej prezenty dzieciom. W całej Polsce utarło się, że to w nocy z 5 na 6 grudnia Mikołaj odwiedza najmłodszych. Dziś odwiedził i naszą szkołę, rozdając wszystkim Uczniom i Pracownikom słodkości. Św. Mikołaj pojawi się zapewne dzisiaj w wielu naszych domach, czego wszystkim z całego serca życzymy.

2014-12-05

Opracowała: T.Bujak

 


Przygoda na terenie imperium Poznańskiego w ramach projektu ekonomiczno - historycznego.

 

W dniu 28 listopada 2014 r. uczestniczyliśmy w zajęciach na terenie C.H. Manufaktura realizowanych w ramach projektu ekonomiczno-historycznego przygotowanego przez nauczycieli Ewę Słowińską i Błażeja Bednarskiego. Projekt został opracowany dla uczniów klas 1ea, 1ha, 2hb i  3hb w celu pogłębienia wiadomości z zakresu historii Łodzi, w tym rozwoju gospodarczego miasta z początku XX w..

Podczas pobytu na terenie C.H. Manufaktura wzięliśmy udział w warsztatach w Muzeum Fabryki podczas których dowiedzieliśmy się jakie były początki fabrykanckiej Łodzi, poznaliśmy życiorys fabrykanta Izraela K. Poznańskiego oraz uczestniczyliśmy w grze ekonomiczno-negocjacyjnej.

Podczas gry poznaliśmy sposób działania podmiotów gospodarczych oraz mechanizmy rynkowe funkcjonujące w fabrykanckiej Łodzi. Wcielaliśmy się w role właścicieli przędzalni, farbiarni oraz innych fabryk włókienniczych, kupowaliśmy i sprzedawaliśmy towary aby wypracować dla swojej firmy zysk.  Grę wygrała grupa, której udało się  osiągnąć największy zysk, w ciągle zmieniającym się otoczeniu.

Na zakończenie naszej historyczno-ekonomicznej przygody na terenie C.H. Manufaktury otrzymaliśmy do wykonania w zespołach zadanie. Zlecono nam wykonanie serii zdjęć z naszym wizerunkiem na tle historycznych obiektów imperium I.K. Poznańskiego. Rezultaty swojej pracy udokumentowaliśmy w  postaci prezentacji multimedialnej.

Uczestnicy projektu


Wybory do Samorządu Uczniowskiego

Dnia 17 listopada 2014r. odbyły się w naszej szkole wybory do Samorządu Uczniowskiego. Spośród 4 kandydatek najwięcej głosów zdobyła uczennica klasy 1ea - Natalia Szustak. Pełny skład obecnego SU na stronie szkoły, w zakładce „dla uczniów”. Wszystkich chętnych do współpracy zapraszamy na zebrania w piątki o godz. 10.05.


 

Dzień Kolejarza

25 listopada to Dzień Kolejarza, który w naszej szkole odbył się pod hasłem „My, przyszli kolejarze, opowiemy wszystkim jak ciekawa jest kolej”. Uczniowie klas 2ka oraz 2kb przygotowali prezentacje komputerowe związane z różnymi aspektami pracy kolei i pokazali je osobiście uczniom klas o innych profilach zawodowych. Na dużej przerwie wszyscy chętni mogli zapoznać się z wykorzystywanymi podczas nauki  elementami urządzeń kolejowych, które prezentowali uczniowie kl. 2kb. Dwóch uczniów z kl. 1ka pokazało modele pociągów z własnych kolekcji.

Dzień Kolejarza skończył się lecz pozostała „wystawka” wykonana przez uczniów kl. 2ka, gdzie oprócz zdjęć pojazdów kolejowych przedstawiony jest kolejowy humor.

B.Miller-Urbaniak


Wielka Lekcja Geografii

W dniu 21 listopada 2014 odbyła się po raz dziewiąty Wielka Lekcja Geografii organizowana przez Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego oraz Explorers Festival (w tym roku już 16 edycja).

Lekcja przeprowadzona została w auli czerwonej Wydziału Prawa i Administracji UŁ w tzw. paragrafie. Oczekiwanie na zajęcia poprzedzone było prezentacją kierunków studiów geograficznych, oraz możliwości zatrudnienia po ich ukończeniu.

Tematem przewodnim tegorocznej lekcji była ochrona środowiska i ochrona przyrody. Patronat nad lekcją w tym roku objął prezes Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Województwa Łódzkiego.

Lekcja składała się z trzech wykładów i trzech wizualizacji naprzemiennie.

Rozpoczęła się od wykładu pt. Przyroda środkowej Polski – osobliwości, ochrona i zagrożenia, który prowadził Hieronim Andrzejewski – pracownik Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. Wykład obejmował formy ochrony przyrody, zakres tej ochrony, oraz celowość ochrony. Prowadzący skupił się na walorach województwa łódzkiego i bliskości tej form ochrony względem centrum Łodzi. Przedstawił również liczne zdjęcia własnego autorstwa rzadkich okazów przyrodniczych. Omówił również sztuczne zbiorniki wodne (Sulejowski i Jeziorsko), aby pokazać, że również takie miejsca są całkowicie lub częściowo chronione, mimo przemian antropogenicznych. Na zdjęciach pokazał rzadkie okazy np. czaple białe, pojedyncze okazy roślin w skali całego kraju, czy też zwierząt. Uczniowie mieli okazję nauczenia się rozróżniania rodzajów lasów (dąbrowy świetlistej, lasów grądowych i wielu innych, wraz z ich genezą).

Kolejna była wizaualizacjia dr Joanny Petry-Zganiacz. Były to pokazy zdjęć z podkładem muzycznym (Od brzasku do nocy, Skandynawia, Z bliska, Wertykalnie, Lawina). Zdjęcia przedstawiały różne zjawiska przyrodnicze i geograficzne, przedstawione w przemyślany sposób, zgodnie z porą dnia, tematycznie, w dużym przybliżeniu, pionowo czy też przebieg lawiny w dziewięciu klatkach).

Prof. Marek Jóźwiak poprowadził wykład o zjawiskach krasowych jaskini Raj, która została odkryta w 1964 roku przez uczniów technikum geologicznego i panią mgr Boczarę. Na zdjęciach przedstawione zostały zjawiska krasowe z tej jaskini, ale również z całego świata. Profesor omówił jak one powstają, co powodują i jakie są różnice krasu światowego. Wyjaśnił również pochodzenie nazwy kras.

Wizualizację o wyprawie na Alaskę przedstawił Adrian Gronek. Opowiedział on o swojej pieszej wędrówce przez dzicz tego rejonu. Zdjęcia z tej wyprawy można obejrzeć na stronie www.adriangronek.pl

Dr Elżbieta Papińska poprowadziła krótki i ciekawy wykład o Parku Yellowstowne. Jako forma ochrony środowiska jest to ważne miejsce. Od 1 marca 1872 roku, dzięki decyzji prezydenta USA Ulyssesa Granta jest on pierwszym parkiem narodowym na świecie. Od 1978 roku stanowi on światowe dziedzictwo uznane przez UNESCO. Pani doktor pokazała liczne wykonane przez siebie i nie tylko zdjęcia z tego miejsca, pokazujące zjawiska hydrotermalne. Omówiła genezę tego miejsca i jego wpływ na lokalny klimat, tektonikę, ale również skutki dawnych erupcji, oraz możliwe następstwa wybuchu wulkanicznego Yellowstowne. Pokazała bardzo dokładnie mapę geotektoczniczną Yellowstowne,

Na zakończenie małżeństwo podróżników Mateusz i Agnieszka Waligórowie przedstawili zdjęcia ze swojej rowerowej wyprawy przez Amerykę Południową. Przebyli oni rowerami Patagonię, Andy, Kordyliery, Chile itd. Zdjęcia można obejrzeć na stronie www.nakrancach.pl.

opracowanie: p. Damian Paprocki


 

 



W odpowiedzi na zaproszenie Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego w Łodzi zgłosiliśmy swój udział w międzyszkolnym Festiwalu Piosenki Niemieckojęzycznej "Śpiewać każdy może i to po niemiecku". Celem tego przedsięwzięcia było promowanie nauczania i uczenia się języka niemieckiego, rozwijanie kompetencji interkulturowej, propagowanie kultury niemieckojęzycznej, promowanie różnorodności językowej i kulturowej oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi środkami wypowiedzi artystycznej.  Dla uczennicy występującej w międzyszkolnej "Eurowizji" i wykonującej utwór w języku niemieckim było to pierwsze i niezwykle cenne doświadczenie. Już dziś deklaruje chęć występu w przyszłym roku.


opracowanie: p. I. Dybała

 


 

„...żadna książka nie da tego, co ujrzenie osobliwości czy krajobrazu własnymi oczyma...”

(M. Orłowicz)

18 listopada  2014 r. uczniowie klas III  uczestniczyli w zajęciach terenowych z geografii w  Lesie Łagiewnickim, będącym jednym z dwóch rezerwatów przyrody znajdujących się w granicach Łodzi .

Lekcja w terenie poprzedzona była prezentacją multimedialną na temat procesów glebotwórczych w  Ośrodku Edukacji Ekologicznej. Młodzi miłośnicy przyrody mieli okazję zapoznać się informacjami dotyczącymi rezerwatu oraz z metodami polowymi analizy i rozpoznawaniem gleb w terenie.

Po wykładzie, młodzież wyruszyła do lasu, gdzie na odcinku 2 km wykonywała wiele zadań praktycznych związanych z realizacją podstawy programowej np. określali cechy fizyko-chemiczne gleby, rozpoznawali formy rzeźby i procesy rzeźbotwórcze, szkicowali profil glebowy oraz kreślili na podstawie mapy topograficznej i własnych obserwacji - profil krajobrazowy. Ciekawym doświadczeniem umożliwiającym poznanie profilu glebowego były samodzielnie wykonywane odwierty do głębokości 2 m i malowanie materiałem skalnym / pobranym z różnych części profilu/  tabel zamieszczonych w kartach pracy. Wnętrze przypowierzchniowej części terenu okazało się wielobarwne a skład fizyczny i chemiczny – różny. Wyciągnięto wnioski, że istnieje duże zróżnicowanie gleb w zależności od położenia, zalegania zwierciadła wód podziemnych i roślinności. Lekcja w terenie pozwoliła również na doskonalenie umiejętności pracy w małych grupach.
Uczniowie w trakcie tak nietypowych zajęć mogli zobaczyć w rzeczywistości to, o czym uczyli się na lekcjach.

opracowanie: p. B. Banachowska




 

Rajd szlakiem miejsc pamięci narodowej


12 listopada br. uczestniczyliśmy w wycieczce patriotycznej szlakiem miejsc pamięci narodowej. Wycieczka prowadziła przez cmentarze z okresu bitwy łódzkiej 1914 r. oraz groby żołnierzy Września 1939 r., a także pojedyncze mogiły powstańców 1863 r.

W wycieczce uczestniczyło 10 uczniów naszej szkoły, którzy odwiedzili m.in. Gadkę Starą, Szadek, Szadkowice, Dłutów, Chechło i Lutomiersk.

Jacek Klimczak

 


 

Kwesta na Starym Cmentarzu

Już po raz kolejny młodzież naszej szkoły pod opieką swoich opiekunów: p. A. Bilich i p. T. Bujak, w dniach 25 i 31 października b.r. porządkowała nagrobki i uczestniczyła w XX kweście  na najstarszej łódzkiej nekropolii, przy ul. Ogrodowej w Łodzi.

Podsumowanie tej jubileuszowej kwesty (zebrano ponad 106 tysięcy) odbyło się 8 listopada b.r. w Muzeum Miasta Łodzi.

Wszystkim uczestniczącym w kweście oraz ich szkołom, Prezes Towarzystwa Opieki nad Starym Cmentarzem p. Cezary Pawlak wręczył podziękowania.

 


 

11 listopada - Święto Niepodległości

 

W piątek 07 listopada br. w naszej szkole uczciliśmy 96 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 r.

Młodzież wraz z opiekunami p. Agatą Krawczyk i p. Jackiem Klimczakiem przygotowała montaż słowno-muzyczny upamiętniający wydarzenia 1918 r.

Dla podkreślenia uroczystego charakteru święta uczniowie przygotowujący program artystyczny rozdawali do wpięcia biało-czerwone wstążeczki, skłaniając tym samym do zachowania patriotycznej postawy.

 



ZSP nr 5 w dniu 31 października

Dyniowo, Językowo i Marketingowo

W dzisiejszej rzeczywistości, obchodzenie różnego rodzaju świąt nie tylko jest związane z chęcią celebrowania spuścizny kulturowej, ale dotyczy także wszechobecnej komercjalizacji i rozwijającego się marketingu. Każdy profesjonalny handlowiec wie, że ciekawe symbole podwyższają atrakcyjność oferty i zachęcają klientów do nabywania okazjonalnych gadżetów. Zwyczaje kulturowe stanowią znakomitą skarbnicę różnorodnych sposobów na przyciąganie uwagi klientów i są dobrym pretekstem do przeanalizowania podstawowych zasad marketingu. Co więcej, użycie języka angielskiego w tej sferze zawodowej stało się jedną z podstawowych umiejętności, a znajomość zwyczajów koniecznością przy przygotowywaniu konkurencyjnej oferty.

 

Powyższe aspekty zauważyli także uczniowie klasy 2sa, którzy podjęli się zorganizowania nawiedzonych warsztatów kulturowo-marketingowych rozwijających kreatywność pod hasłem

 

Hounted Classroom No 120.

 

Były one uwieńczeniem całotygodniowych przygotowań. Mając na celu zintegrowanie środowiska szkolnego, przybliżenie zagadnień kulturowych i promowanie wykorzystywania języka angielskiego w pracy w handlu, drugoklasiści współpracowali z przedstawicielami klas 1ha, 1hb, 1ea1sa w szlifowaniu grobowego słownictwa i doskonaleniu kompetencji miękkich. Współpracując w grupach, uczestnicy rozszyfrowali niezbędne słownictwo, a następnie przygotowali projekt ulotki handlowej. W międzyczasie wszyscy mieli okazję spróbowania upiornej zupy dyniowej i posłuchania ścieżki dźwiękowej wykorzystywanej w punktach handlowych w Halloween. Zadania zostały wykorzystane przerażająco dobrze, co nie pozwoliło wyłonić najlepszego zespołu. Pierwszoklasiści otrzymali pamiątkowe dyplomy i drobne upominki… a wszystko zostało upamiętnione na wieki.

 

Dziękujemy klasie 2sa za pomysł, zaangażowanie i wkład pracy w warsztaty.

 

Gratulujemy osiągnięcia zamierzonego celu i efektywnego pokonywania trudności w trakcie przygotowań.

 

Opiekunowie projektu

Milena Jankowska-Kubiak

Błażej Bednarski

 

 

 


Dzień Edukacji Narodowej w ZSP nr 5

 

 

W dniu 14 października spotkaliśmy się w auli szkoły, aby uczcić święto Edukacji Narodowej – święto wszystkich pracowników oświaty. Uroczystość przygotowali uczniowie klas pierwszych wraz ze swoimi wychowawcami. To było również święto „pierwszoklasistów”. Składając uroczystą przysięgę na sztandar szkoły zostali przyjęci w poczet uczniów ZSP nr 5. Z tej okazji Pani Dyrektor życzyła uczniom samych sukcesów w nauce, a nauczycielom satysfakcji z wykonywanej pracy. W swoim przemówieniu, nawiązując do tegorocznych nagród Nobla, Pani Dyrektor zaapelowała do młodzieży o mądre korzystanie z dostępu do edukacji. Zwróciła uwagę, że są na świecie miejsca, gdzie o możliwość nauki trzeba walczyć.


Po zakończeniu oficjalnej części uczniowie pokazali swoje talenty aktorskie i taneczne. Zaprezentowali spostrzeżenia na temat szkoły, wykonując przy tym układ taneczny do utworu Piotra Czajkowskiego „Jezioro łabędzie”. Występ nagrodzono gromkimi brawami, doceniając tym samym odwagę i poczucie humoru występujących oraz wykonane samodzielnie kostiumy.

 

Święto Edukacji Narodowej jest okazją do uhonorowania pracy nauczycieli i pracowników administracji szkoły. Nauczyciele zostali wyróżnieni nagrodami i odznaczeniami państwowymi oraz nagrodami Dyrektora Szkoły.

 

Srebrny Medal za Długoletnią Służbę otrzymaly:

  • Agata Bilich – nauczyciel biblotekarz
  • Teresa Bujak - nauczycielka religii
  • Beata Łucka - nauczycielka języka polskiego
  • Tomasz Kaźmierczak – nauczyciel wychowania fizycznego
  • Beata Rzeźnik – nauczycielka kształcenia zawodowego, wicedyrektor szkoły

Medal Komisji Edukacji Narodowej otrzymały:

  • Małgorzata Joniuk - Piątkowska - dyrektor szkoły, nauczycielka historii
  • Anna Janicka – nauczycielka języka rosyjskiego, były wicedyrektor szkoły
  • Renata Tylińska - nauczycielka kształcenia zawodowego

Nagrodę Prezydenta Miasta Łodzi otrzymała:

  • Barbara Banachowska - nauczycielka geografii i kształcenia zawodowego

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy. Serdeczne życzenia kierujemy również do nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi uhonorowanych nagrodami Dyrektora Szkoły.


 

Święto Komisji Edukacji Narodowej

Nagroda Nobla

 

Święto Komisji Edukacji Narodowej to, dzień w którym warto zastanowić się nad obowiązkiem edukacji przez pryzmat tegorocznej Pokojowej Nagrody Nobla.

 

Pokojowa Nagroda Nobla przyznawana jest od roku 1901. Pierwsza uroczystość wręczenia tej nagrody odbyła się Sztokholmie w Królewskiej Akademii Muzycznej. Wtedy to Pokojową Nagrodę Nobla otrzymali Jean Henri Dunant, założyciel Czerwonego Krzyża i Frédéric Passy. Od 1902 nagrody są formalnie przyznawane przez króla Szwecji, co świadczy o wielkiej randze tej nagrody. Inną znaną laureatką tej nagrody jest np. Matka Teresa z Kalkuty.

 

W tym roku Norweski Komitet Noblowski przyznał Nagrodę Malali Yousafzai. Jest ona 17 letnią aktywistką z Pakistanu oraz najmłodszą osobą, która otrzymała to prestiżowe wyróżnienie w całej historii. Działa ona na rzecz prawa kobiet, zwłaszcza na rzecz prawa dostępu do edukacji.

 

W ubiegłym roku otrzymała ona Nagrodę Sacharowa (wyróżnienie przyznawane osobom szczególnie zasłużonym w walce o prawa człowieka), którą przyznaje Parlament Europejski.

 

Od 2009 r. prowadziła pod pseudonimem bloga o zamykaniu szkół prywatnych po wprowadzeniu zakazu edukacji dziewcząt. Trzy lata później została postrzelona w głowę i szyję przez talibów. Leczona była w szpitalu św. Elżbiety w Birmingham. Od tego czasu działa na rzecz edukacji dziewcząt, przemawiając na forum ONZ i spotykając się ze światowymi przywódcami (m.in. Barackiem Obamą).

 

Dlatego w dniu KEN warto chwilę zastanowić się nad tym, że darmowa i obowiązkowa edukacja uznawana przez niektórych uczniów za przykry obowiązek i karę, w innych częściach świata jest przywilejem dla dzieci i młodzieży oraz dla kobiet. Stanowi ona tam niedostępną przepustkę do lepszego życia. Jak widać przepustkę, za którą można płacić zdrowiem i życiem. Uczyć tam się mogą tylko wybrani i tylko tego, co jest wygodne dla władzy i religii. Z przywileju nauki nie mogą korzystać kobiety, niezamożni oraz wszyscy, którym władza tego zakaże.

 

Pamiętajmy wszyscy o tym i doceniajmy możliwości, jakie daje nam miejsce w którym żyjemy.

Opracowanie: p. Damian Paprocki


Udział w Marszu dla św. Jana Pawła II

W Marszu dla św. Jana Pawła II, który w niedzielę papieską tj. 12 października 2014 r. przeszedł spod Uniontexu do Archikatedry Łódzkiej wzięło udział ponad 500 osób. W marszu uczestniczyli również nasi uczniowie.

O godz. 20:00 zebraliśmy się pod byłymi zakładami „Uniontex” na ulicy Kilińskiego, gdzie w 1987 roku św. Jan Paweł II spotkał się z włókniarkami. Następnie przeszliśmy na ulicę Abramowskiego, gdzie pod kamienicą, w której pracowała św. siostra Faustyna, odśpiewaliśmy Koronkę do Bożego Miłosierdzia. Po dojściu do Bazyliki Archikatedralnej, bp Adam Lepa skierował do nas pasterskie słowo, nawiązując m.in. do wizyty Jana Pawła II w Łodzi. Mówił o fabryce, w której pracowały łódzkie kobiety. Właśnie przez to spotkanie z nimi, Jan Paweł II dawał świadectwo heroicznej odwagi. Słowa, które św. Jan Paweł II skierował wówczas były oznaką jego wielkiego heroizmu. Nie bał się nikogo, wytknął mankamenty ówczesnego systemu, opisał ciężkie warunki pracy tych kobiet. Dla Niego najważniejszy był człowiek. W tym właśnie mierzy się świętość człowieka!- zwrócił uwagę bp Adam Lepa.

Senior bp. A. Lepa przybliżył tegoroczne  hasło Dnia Papieskiego: „Świętymi bądźcie”. Nawiązał do świadectwa świętości Jana Pawła II, św. siostry Faustyny Kowalskiej oraz zaproponował, by to spotkanie przyniosło konkretny owoc - chęć realizacji dwóch postanowień tj.: realizowanie duchowego testamentu Jana Pawła II oraz poznawanie jego nauki.

O godzinie 21.37, czyli w godzinie śmierci św. Jana Pawła II odśpiewaliśmy Apel Jasnogórski.

Na zakończenie bp Lepa podziękował wiernym za przybycie oraz udzielił wszystkim pasterskiego błogosławieństwa.

Ja również dziękuję uczniom za przybycie  i upamiętnienie osoby św. Jana Pawła II.

Katechetka Halina Kubiak

 


Wyjazd integracyjno-edukacyjny

7 października 2014 roku odbyła się wycieczka integracyjna dla uczniów klas pierwszych. Po nerwowym sprawdzaniu list obecności w hali dworca Łódź-Kaliska wsiedliśmy do nowoczesnego pociągu, w którym zabrakło, z nostalgią wspominanego, charakterystycznego stukotu kół. Komfort jazdy zakłócił jedynie skrupulatny konduktor, który odkrył brakujące legitymacje. czytaj więcej>>

 


Uroczystości z okazji Święta św. Franciszka z Asyżu


 

W niedzielę 5.10.2014 r. o godz.12.15 w Kalonce koło Łodzi, w kaplicy polowej parafii św. Ojca Pio, odbyła się Msza św. z okazji Święta św. Franciszka z Asyżu i Światowego Tygodnia Zwierząt. Msza św. na prośbę zaprzyjaźnionego Schroniska dla Zwierząt przy ul. Marmurowej celebrowana jest co roku, a patronem tej niezwykłej uroczystości jest św. Franciszek kochający wszystkie stworzenia Boże.

Na Mszę św. przybyli liczni miłośnicy zwierząt między innymi były: pieski, koty, konie, kucyk, osiołek, króliki, szczurek. Uroczyście na tę okazję przystojne były konie Straży Miejskiej z Łodzi i pieski ze schroniska oraz wszystkie inne pupile. Oczywiście nie zabrakło też miłośniczek zwierząt z naszej szkoły, które przybyły ze swoimi wypielęgnowanymi i zadbanymi pieskami. Po Eucharystii nasze psy, koty oraz inne zwierzęta, zostały pobłogosławione.

Podczas Mszy św. modlono się w intencji opiekunów zwierząt, pracowników Schronisk, Stowarzyszeń, Fundacji, aby Pan  dodał im otuchy i siły do ofiarnej pracy i kontynuowania stwórczego dzieła Boga. Modlono się o rozwiązanie  węzła przemocy oraz o światło żywej wiary dla tych, którzy naruszyli prawa życia wszelkich istot żywych, aby z miłością chrześcijańską i szacunkiem odnosili się do stworzeń.

W homilii ks. Proboszcz  Paweł Stołowski  podkreślił, że nie byłyby potrzebne schroniska dla bezdomnych zwierząt, gdyby ludzie decydujący się przyjąć pod swój dach zwierzęta byli odpowiedzialni za swoją decyzję i istoty żywe i nie traktowali ich jak przechodniej zabawki, którą  można wyrzucić i zostawić np. w lesie gdy się znudzi lub gdy jest kłopotliwa.

Zwierzęta są dla człowieka darem, człowiek powinien dbać o ten dar, za który jest odpowiedzialny przed Bogiem i w swoim sumieniu (Rdz 1, 24 -31).

Niech przesłanie z Księgi Rodzaju towarzyszy nam każdego dnia byśmy za przykładem św. Franciszka z Asyżu ukazywali współczesnemu światu piękno ewangelicznych zasad życia stając się przez to apostołami Jezusa Chrystusa.

Katechetka Halina Kubiak


XXII Lekcja Historii w Terenie

 

3 października br. 12-osobowa reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w XXII Lekcji Historii w Terenie w setną rocznicę bitwy łódzkiej (1914 r.).

Nasi uczniowie zwiedzili muzeum bitwy w Gałkowie. Następnie przeszli 16-kilometrową trasę do Wiączynia po drodze zwiedzając cmentarze wojskowe, na których spoczywają polscy żołnierze wcieleni do zaborczych armii pruskiej i rosyjskiej, którym 100 lat temu przyszło strzelać do siebie podczas bitwy łódzkiej. Finał imprezy odbył się w Szkole Podstawowej w Różycy, gdzie uczestnicy rajdu otrzymali nagrody od organizatorów.

opracowanie: Jacek Klimczak



 

Wycieczka zawodowa klas kolejowych na targi do Berlina.

 

W dniu 25 września 2014r. uczniowie trzech klas kolejowych wyjechali na targi InnoTrans  do Berlina. Celem wycieczki było poznanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych stosowanych w kolejnictwie. Wycieczkę zorganizował dyr. PKP-PLK p. M. Olkiewicz – zarówno przejazd, jak i bilety wstępu. Opiekunami uczniów podczas wycieczki byli nauczyciele - p. B. Miller-Urbaniak, D. Paprocki oraz R. Suma. Wyjazd autokarem  o godz. 24.00 w środę nie stworzył nikomu żadnych problemów.  Jechaliśmy z postojami ok. 7 godzin.

Po wejściu na tereny targowe, każdy z uczniów w punkcie informacyjnym zaopatrzył się w plan terenów targowych , gdyż obejmują one olbrzymią przestrzeń – w tym roku swoje stoiska miało 146 państw- w tym także Polska.  Uczniowie zwiedzali stoiska w koleżeńskich grupach kilkuosobowych , oglądając interesujące ich ekspozycje – najchętniej kompletne pojazdy trakcyjne  i maszyny drogowe stojące na wolnym powietrzu. .  Wygodnie było poruszać się busami Do każdego pojazdu można było wsiąść, wypróbować siedzenia lub dotknąć urządzeń w kabinach – dowodem tego są zrobione zdjęcia.  Uczniowie starali się znaleźć polskie stoiska lub stoiska gdzie obsługujący był Polakiem, pracującym w  zagranicznej firmie. Kilkanaście stoisk uczniowie obejrzeli  wspólnie z mówiącymi po niemiecku  opiekunami. Na stoiskach odwiedzających, w tym i nas, częstowano napojami, słodyczami lub kanapkami, można też było kupić sobie coś do picia i jedzenia w licznych barach lub kawiarniach.

Zwiedzanie było interesujące, jednak pod koniec byliśmy już fizycznie zmęczeni. Z wdzięcznością przyjęliśmy więc zaproszenie p. dyr. M. Olkiewicza na obiad w Słubicach. Wracaliśmy autostradą, tak jak przyjechaliśmy , więc jechaliśmy szybko. Do Łodzi przyjechaliśmy o  24.00 w czwartek – zmęczeni lecz zadowoleni.

opr. p. Barbara Miller - Urbaniak


 

Warsztaty językowe

W dniu 16 września 2014 r. w klasie 2ea, 3ea oraz 4ha odbyły się zajęcia w formie warsztatów prowadzonych przez studenta z Turcji. Dzięki współpracy z Fundacją „Dziewczynka z zapałkami” uczniowie mieli niepowtarzalną okazję udoskonalić swoje umiejętności językowe oraz ugruntować zdobytą wiedzę gramatyczną w sytuacjach autentycznych i często nietypowych.

Motywacją do rozmowy i do efektywnego komunikowania się była prezentacja dotycząca:

  • historii Turcji
  • typowej kuchni tureckiej
  • tureckiej riwiery i  rozwiniętej turystyki
  • zwyczajów i obyczajów panujących w Turcji
  • dużych miast takich jak Stambuł i Ankara oraz
  • Turcji jako kraju azjatyckiego ale również częściowo europejskiego ze względu na położenie geograficzne.

Zostały tez poruszone kwestie:

  • podejmowania pracy przez młodych ludzi
  • kształcenia
  • wolontariatu

W roku szkolnym 2014/2015 będziemy gościć w naszej szkole studenta z Chorwacji.

 

Nauczyciele języka angielskiego i języka angielskiego zawodowego


WYDARZENIA ROKU SZKOLNEGO 2013/2014


WYDARZENIA ROKU SZKOLNEGO 2012/2013